Marketing Treści (Content Marketing)
Content marketing ściśle powiązany jest, jaka sama nazwa mówi, z marketingiem, czyli dobrą, skuteczną reklamą. To teksty stworzone przez profesjonalistę, który wie jak skutecznie sprzedawać poprzez trafnie i umiejętnie napisaną ofertę. Tekst taki musi trafić do jak największej ilości odbiorców. Treści muszą być nie tylko zrozumiałe i proste w przekazie, ale też użyteczne. Przyciąganie uwagi tekstem to nie lada wyzwanie! Content marketing bowiem nie skupia się na bezpośredniej sprzedaży a na rozwiązaniu problemów odbiorców. Działa długofalowo i świetnie nadaje się do budowania świadomości marki.
Content marketing – od czego należy zacząć?
Opracowanie strategii content marketing to kwestia bardzo indywidualna. Niemal każdy biznes posiada inną grupę docelowych odbiorców, których przekonują różne formy reklamy. Aby znaleźć właściwy sposób, warto sprawdzać rozmaite metody dotarcia do klientów. Czasami wystarczą niewielkie zmiany wizualne w formacie treści, takie jak zastosowanie pogrubień, czy wypunktowań.
Nie należy również ograniczać się co do rodzaju contentu, stawiając tylko na publikowanie wartościowych treści. Z reguły, to właśnie ciekawe hasła reklamowe i merytoryczne teksty zwracają uwagę klientów. Jednak istnieje dość pokaźna grupa użytkowników internetowych, których bardziej przekonuje otrzymywanie newsletterów, organizowanie webinarów, czy po prostu oryginalna grafika lub prezentacja multimedialna. Możliwości jest naprawdę wiele, wystarczy pobudzić wyobraźnie i stawić się na miejscu odbiorcy, do którego kierujemy daną ofertę.
Na samym początku wdrażania strategii content marketing, pomocne jest zadanie sobie kilku pytań, które znacznie ułatwią dalszą pracę:
- Kto stanowi Twoją grupę docelową?
- Jaki jest cel stosowania takich działań?
- Jakie kanały możesz wykorzystać do budowania relacji z klientami?
Niezależnie od tego, jaka forma marketingu treści zostanie przyjęta, należy pamiętać o spójności podejmowanych działań. Wspólny motyw może stanowić znak rozpoznawczy przedsiębiorstwa, co przyczynia się do budowania stałej i silnej relacji z klientami.
Zalety content marketingu:
Generuje ruch na stronie internetowej
Wpływa na wzrost widoczności strony internetowej w wyszukiwarce
Buduje pozytywny wizerunek danej marki
Zwiększa sprzedaż
Wymaga niskiego nakładu finansowego w porównaniu do innych form promocji
Pozwala nawiązać stałe relacje z klientami
Jest skuteczny zarówno dla wielkich, jak i małych firm
Rodzaje content marketingu
Wybór takiego contentu do kampanii marketingowej, który zwróci uwagę odbiorców to nie lada wyzwanie. Dodatkowo podjęcie decyzji utrudnia ilość dostępnych możliwości. Poniżej znajduje się lista popularnych rodzajów treści, które są jednocześnie sprawdzonymi metodami na wzbudzenie zainteresowania osób odwiedzających strony internetowe.
Blog
Blogi są coraz bardziej docenianym źródłem promocji. Publikowanie treści bogatych w merytoryczną wiedzę generuje ruch na stronie. Nie wolno jednak zapominać o regularnym dodawaniu wpisów, ponieważ to właśnie systematyczne pojawianie się artykułów sprawia, że blog zyskuje stałych odbiorców. Prowadzenie bloga to również świetna opcja dla przedsiębiorstw, którym zależy na zbudowaniu wizerunku eksperta w danej branży oraz pozyskaniu nowych klientów. Internauci w poszukiwaniu rzetelnych informacji chętniej bowiem wybierają strony prowadzone przez specjalistów, niż osoby, które nie mają żadnego doświadczenia w określonej dziedzinie. W tekstach na blogu nie powinno brakować skomplikowanych zagadnień, charakterystycznych dla opisującej branży, lecz język powinien być na tyle zrozumiały, aby nadmiar fachowej wiedzy nie przytłoczył czytelnika. Ponadto blog pozwala na nawiązanie kontaktu z odbiorcami. Poprzez odpowiadanie i reagowanie na komentarze, możliwe jest udzielanie porad oraz prowadzenie wartościowych dyskusji, a także promowanie swoich usług lub produktów. Blogowe wpisy są doskonałym miejscem na wspomnienie o ofercie swojej firmy. Dobrze, jeśli reklama jest naturalnie wkomponowana w tekst. Usilne eksponowanie swoich usług już dawno wyszło z mody. Zarówno klienci, jak i roboty wyszukiwarki Google nie lubią być atakowani z każdej strony hasłami promocyjnymi. Dlatego tak ważne jest zachowanie umiaru.
Recenzje
Pozytywna opinia klienta jest dla każdego biznesu na wagę złota. Nie ma nic bowiem lepszego niż zadowolony odbiorca, który dzieli się swoimi odczuciami na temat nawiązanej współpracy bądź zakupionego produktu. Co ma na celu umieszczanie recenzji usługi innej firmy na swojej stronie internetowej? To bardzo proste. Internauci bardzo często przed dokonaniem wyboru, najpierw szukają opinii osób, które skorzystały już z oferty danej firmy, więc treści te cieszą się wysoką oglądalnością. Jeśli treść jest interesująca, czytelnik pozostanie na stronie i co najważniejsze zapozna się z ofertą przedsiębiorstwa, które na swojej witrynie umieściło wartościowy materiał. Co i jak recenzować? Decydując się na publikowanie recenzji, warto spojrzeć nieco dalej. Wątpliwościom nie podlega fakt, że nikt nie chce wspierać działań konkurencji. Dlatego opinie powinny dotyczyć usług bądź produktów, które nawiązują do prowadzonej działalności. Jeśli zarządzasz salonem fryzjerskim, skup się ocenie urządzeń stylizujących do włosów lub produktów pielęgnacyjnych, których używasz w codziennej pracy. Posiadasz firmę transportową? Stwórz treści o zapachowych zawieszkach lub poleć zaufany warsztat samochodowy. Skup się na tekstach, które trafią do Twojej docelowej grupy odbiorców.
Poradniki
Wiele osób, każdego dnia, przegląda Internet w poszukiwaniu wartościowych porad. Jedni potrzebują wskazówek, jak naprawić kran, inni, jak uporać się z plamami z soku z buraka. Dzięki poradnikom czytelnicy mogą samodzielnie uporać się z problemem i zyskać nową wiedzę. Bardzo ważne jest, aby w tego typu tekstach znajdowały się tylko konkretne informacje, inaczej odbiorca opuści stronę. Poza tym znaczenie ma prawidłowa kolejność przekazywanych wiadomości oraz zrozumiały język. Podobnie, jak w przypadku recenzji, dobrze, jeśli poradnik nawiązuje do specjalizacji firmy, na której stronie publikowany jest tekst. Oferując usługi sprzątające, możesz podzielić się patentem na sprawne mycie okien bez smug. Zajmujesz się pieczeniem ciast na zamówienie? Stwórz poradnik o tym, co zrobić, żeby biszkopt zawsze wychodził idealnie puszysty. Warto skupić się na konkretnych problemach, z którymi na co dzień borykają się użytkownicy internetowi. Jak każde działania content marketingowe, tak i pisanie poradników na witrynę www wymaga planu. Dobry plan to przecież połowa sukcesu. Określenie czego będzie dotyczył tekst, czy jak zostaną rozłożone akapity, znacznie ułatwia pisanie.
Video i prezentacje multimedialne
Odpowiednio dobrane słowa mogą opisać niemal wszystko. Jednak są sytuacje, w których tekst nie zobrazuje zagadnienia w taki sposób jak grafika, czy film. Niektóre przedsiębiorstwa bazują tylko i wyłącznie na publikowaniu materiałów video, czy prezentacji multimedialnych, ponieważ taka forma przekazu sprawdza się u nich najlepiej. Umieszczając filmiki na stronie internetowej firmy, zdecydowanie uatrakcyjniamy jej wygląd. Jednak dużo większe możliwości pozwala osiągnąć YouTube, Facebook, Instagram lub Twitter – jedne z największych serwisów społecznościowych. Co warto wiedzieć, decydując się na taki content marketingowy? Przede wszystkim należy pamiętać o regularnym publikowaniu materiałów. Poza tym bardzo ważne jest, aby filmiki wyróżniały się na tle konkurencji, ponieważ w Internecie jest naprawdę wiele tego rodzaju treści o różnorodnej tematyce. Przygotowując video, należy dokładnie przeanalizować potrzeby i preferencje grupy docelowej, aby już od samego początku wzbudzić w nich zainteresowanie. Jak się okazuje, równie istotne jest dodawanie napisów do filmików, co szczególnie doceniają użytkownicy Instagrama. Wielu z nich przegląda portale społecznościowe, znajdując się w przestrzeni publicznej, na przykład jadąc tramwajem lub podczas zakupów w galerii. W obecności sporej ilości ludzi z reguły krępujące jest głośne słuchanie video, dlatego napisy stanowią doskonałe rozwiązanie.
Słowniczki
Stworzenie słowniczka zawierającego zrozumiałe wyjaśnienie skomplikowanych terminów, które są charakterystyczne dla danej branży, może stanowić doskonały dodatek do strony internetowej, czy bloga. Takie działania są przede wszystkim kierowane do osób początkujących lub przypominających sobie podstawowe zagadnienia. Opisy definicji, które trafiają do słowniczka, powinny być dość krótkie, lecz w pełni wyczerpujące temat. Terminy warto również ugrupować alfabetycznie, aby czytelnik z łatwością odnajdywał interesujące go pojęcia. Z reguły słowniczki nie są traktowane jako pojedyncze praktyki w ramach content marketingu. Jednak stosowane jako czynności uzupełniające, między innymi do publikowania recenzji, przyczyniają się do uzyskania zamierzonych rezultatów.
Newslettery
Newslettery są bardzo powszechną, lecz wciąż skuteczną formą content marketingu. W dużym skrócie są to treści przekazujące informacje edukacyjne bądź rozrywkowe, które w regularnych odstępach czasu wysyłane są drogą mailową do klientów. Adres e-mail podaje czytelnik, który chce znaleźć się w mailingowej bazie odbiorców newslettera danej firmy. Zawartość newslettera w każdym przypadku jest inna. Czasami to krótka wzmianka o nadchodzących promocjach lub zmianach, które zaszły w ostatnim czasie w firmie. Umieszcza się tam również ciekawostki nawiązujące do działalności, czy terminy organizowanych eventów. Cechą i jednocześnie zaletą newsletterów jest możliwość bezpośredniego kontaktu z odbiorcą, który dzięki cyklicznemu otrzymywaniu wiadomości mailowych zapamiętuje wizerunek marki.
Jak widać, form content marketingu jest naprawdę wiele. Wyżej wymienione rodzaje stanowią tylko niewielką ich część. Wśród pozostałych typów na uwagę zasługują również:
- E-booki
- Podcasty
- Webinary
- Infografiki
- Artykuły sponsorowane
- Wywiady
- White papers
- Wiadomości branżowe
- Q&A (pytania i odpowiedzi)
- Opisy produktów
Content marketing jest doskonałym rozwiązaniem dla małych i dużych biznesów działających w różnych branżach. Jeśli więc potrzebujesz tego typu treści np. na bloga firmowego, zapraszamy do podjęcia współpracy z naszą agencją reklamową.
Bezpłatna wycena/konsultacja
HXL Sp. z o.o.
Plac Solny 15
50-062 Wrocław
(+48) 781 169 509